Pràctica 1


IN NOVAZIONE – Introducció de la pràctica 1


L’evolució és fonamental en qualsevol aspecte de la vida. Per tant, l’organització empresarial, com a aspecte importantíssim en el curs de la humanitat des de ja fa més de dos segles, no n’ha quedat al marge. Des de el boom de la revolució industrial passant per les cadenes de muntatge de Henry Ford, les empreses i la seva forma d’organitzar-se han anat evolucionant fins arribar a l’actualitat on els nous sistemes organitzatius, com per exemple les ORGANITZACIONS HORITZONTALS1, fan triomfar cada cop més i més empreses. 



Fruit d’aquesta evolució hem deixat enrere (o millor dit, estem deixant enrere) les qüestionades organitzacions verticals i autoritàries que fins ara han predominat en el entorn empresarial per deixar lloc a les organitzacions horitzontals, formes de gestió que prioritzen la innovació, la creativitat i el rendiment per sobre de qualsevol altre factor.

És en aquests nous sistemes d’organització empresarial, on ens hem inspirat per al disseny de la nostra empresa ideal.

En les noves tendencies de l’organització empresarial podem trobar diferents tipus de models a destacar: Organitzacions en xarxa, hipertext i hipertrèvol1.

De les tres hem escollit el tipus d’organització hipertrèvol.

És un tipus d’organització derivat del Hipertext i de l’estructura en trèvol. El seu objectiu és donar prioritat a la innovació i a l’equip en cada projecte amb una estructura escassament jerarquitzada. Cada fulla del trèvol té una funció:



  • La part més important és el nucli dirigent compost de profesionals altament qualificats, en el que fins un 40% dels beneficis són gràcies als objectius aconseguits.
  • La segona fulla la formen tots els processos necessaris però no estratègics i que es subcontracten amb altres empreses.
  • La tercera fulla reuneix  els treballadors temporals o a temps parcial, no tenen perquè ser treballadors no qualificats de baixa retribució, sinó que simplement són treballadors que estan fora de l’organització, que cobren per el seu producte o servei. Per exemple, els serveis informàtics o els de neteja.
Un parell d’exemples d’aquesta gestió empresarial poden ser l’Hotel Arts pertanyent al grup Rizt-Carlton o l’empresa Copremesal2.


Per acabar la introducció els mostrem un video que nombra les necessitats i els diferents avantatges sobre la innovació en les organitzacions.


La empresa: IN NOVAZIONE – Cos de la pràctica 1


Es tracta d’una enginyeria de projectes de caire innovador, la seva raó de ser és donar solucions a necessitats, en forma de serveis o de productes, essent aquests innovadors i de caire tecnològic.


El funcionament de la nostra empresa ha estat dissenyat per ser flexible, innovador i atractiu per als treballadors, aconseguint d’aquesta manera la màxima eficàcia. És senzill, un cop es rep una proposta de projecte es crea un grup de projecte que no es dissol fins que no es fa l’entrega del producte o servei. El grup crea, dissenya i planifica el producte i/o servei i si és necessari n’encarrega la fabricació a empreses subcontractades. Encarrega totes les feines auxiliars a altres professionals i per tant és pot centrar en el que som especialistes, en enginyeria. El que perceben per tant els clients, es efectivitat i professionalitat per part nostra ja que cada professional treballa en que és especialista, la nostra empresa proporciona l’idea, el desenvolupament i finalment el producte i/o servei.


L’estructura d’hipertrèvol aplicada a la nostra empresa seria per tant de la següent manera:

En la primera fulla (engranatge) i com a eix important hi trobem el nucli professional:


L’organigrama d’aquest nucli, en el que es basa la nostra empresa, a simple vista es molt senzill i a priori fàcil d’entendre. La nostra departamentalització té únicament dos nivells: 






Com  nivell superior existeix la figura d’un coordinador de projectes. Es tracta d’un enginyer industrial superior amb un MBA, que fa de nexe entre el client i el grup de treball i supervisa el desenvolupament del projecte. Un gran coordinador, que sap motivar als grups de treball i treballar amb ells.


Per sota d’aquesta figura es troba el conjunt nucli important format per enginyers tots al mateix nivell. Dintre d’aquest grup podem trobar enginyers de totes les especialitats, mecànics, electrics, electronics, de telecomunicacions, químics, etc.


Annexos a aquest grup d’enginyers, trobem dos grups de suport per ajudar al correcte desenvolupament del projecte:

  • Un grup de staff administració, s’ha de comentar que es un grup reduït, de dues persones com a màxim que s’encarreguen de funcions de secretariat i mínima administració de temes directes.
  • El grup de recursos humans, és un petit grup que manté extremament motivat a tot el personal de l’empresa i s’encarrega de mantenir aquest excel·lent de ambient de treball amb tots els recursos necessaris. També són el grup, que junt amb el coordinador de projectes, s’encarreguen de la selecció de personal.

Externament existeix un grup d’inversors que no entren dins les decisions del coordinador, pero posen restriccions económiques.


En la segona fulla (engranatge), tenim la subcontratació.


Tots els serveis, operacions i fabricació que no es podem realitzar en la nostra empresa es subcontracten a empreses externes a la nostra organització. Per eliminar gestos i gestions fixes.


En la tercera fulla (engranatge) i trobem les empreses satèl·lit.


En aquesta part de l’organització hi podem trobar l’empresa de seguretat, la gestoria, els serveis informàtics, l’empresa de neteja i tots aquells treballadors temporals o a temps parcial que donen serveis puntuals i específics.


Funcionament de l'empresa:


L’empresa funciona de la manera següent: es rep una proposta de projecte d’un client. El coordinador estudia la proposta amb l’ajut del grup d’enginyers i decideix si es tirarà endavant o no el projecte. Un cop s’ha decidit avançar, es crea un grup de projecte, amb un cap que serà escollit d’entre el grup, perquè sigui el més capacitat i entés en l’especialitat de la que tracti el projecte. Això no vol dir que aquest cap mantigui aquesta posició per sempre, sino que per cada projecte es formarà un grup diferent de treball i un nou cap. D'aquesta manera s'aconsegueix una especialització del treball idònia i totalment flexible per a cada producte i/o servei.


Llavors el tram de control també serà en cada cas variable i totalment flexible, ja que depenent de la magnitud del projecte el grup serà més o menys nombrós. Tot i així el tram de control sempre finalitzarà amb el gestor de projectes. Tot i així, dins el dia a dia, els trams de control gairebé no seran perceptibles per als treballadors ja que tothom treballarà conjuntament, fins i tot el gestor de projectes, aportant cadascú el seu gra de sorra per obtenir el millor resultat.


Alhora de prendre decisions relacionades amb el projecte tindrà més rellevancia el cap de projecte pero sempre es tindran en compte les aportacions de cada component del grup. Per tant podem dir que la presa de decisions es lleugerament centralitzada des del punt de vista de escollir el projecte (per part del coordinador) i descentralitzada (amb una lleugera superioritat del cap de projecte) alhora de prendre decisions internes del treball.


El grau de formalització de l’organització, és per tant, gairebé nul. Tothom pot expressar les seves opinions i no hi ha regles definides, hi ha un objectiu i s’ha de complir, aquesta és la única regla i motivació a la vegada.


D’aquesta manera els treballadors treballen molt motivats i al no veure una figura autoritaria per sobre seu, treballen amb més llibertat i el nivell d’innovació és òptim.


Per tant la nostra orientació de treball, és per al producte, ja que en funció del projecte s’estructura l’organització d’una manera o altra. Hem ideat una empresa totalment flexible i adaptable a les necessitats de client, al producte i/o servei que necessita.


IN NOVAZIONE – Conclusió de la pràctica 1


Amb aquesta organització empresarial s’aconseguiria a priori una empresa canviant amb un excel·lent ambient de treball motivador i a la vegada competent.


El que s’ha pretès amb aquest disseny de gestió és que la nostra empresa no tingui gairebé cap estructura definida, que sigui com una bola de plastilina que s’adapti als canvis, innovacions, evolució i sobretot que s’adapti al client i les seves necessitats.


Volem una empresa tant capaç de crear el chip més minúscul per a un Ipad com per construir la tuneladora per a vies de tren més sofisticada del mercat. I aquest sistema de gestió pot ser idoni per aquest tipus d’empresa.


Bibliografia / Webgrafia


1. Més informació sobre les Organitzacions horitnzontals en el llibre Nuevas formas organizativas.
2. Exemples de empreses amb estructures hipertrèvol extretes de:


  
Gràcies per seguir-nos.


The Brailels.